Αυτόνομα οχήματα και ασφάλεια

Αυτόνομα οχήματα και ασφάλεια

Posted by

Αυτόνομα οχήματα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά επιτεύγματα της τεχνολογίας στον χώρο του αυτοκινήτου.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας για τα αυτόνομα οχήματα αναμένεται να αλλάξει για πάντα τον τρόπο που κινούμαστε με το αυτοκίνητο. Το πρόσφατο όμως ατύχημα στην Αριζόνα, στο οποίο ένα από τα αυτόνομα οχήματα της Uber παρέσυρε και σκότωσε έναν πεζό, ανοίγει ξανά τη συζήτηση σχετικά με την ασφάλεια.

Πριν από περίπου δύο αιώνες, το 1830, η καινούργια τεχνολογία που θα άλλαζε για πάντα τον τρόπο μετακίνησης ήταν ο σιδηρόδρομος. Το άνοιγμα της γραμμής Λίβερπουλ – Μάντσεστερ υποτίθεται ότι θα ήταν μια γιορτή της καινοτομίας και της προόδου. Τα εγκαίνια όμως επισκιάστηκαν από τον θάνατο του William Huskisson, ενός βουλευτή που χτυπήθηκε από το Rocket του George Stephenson περίπου στο μισό της γραμμής, της πρώτης στον κόσμο που χτίστηκε αποκλειστικά για αμαξοστοιχίες με ατμό. Το ατύχημα κινητοποίησε το δημόσιο ενδιαφέρον για την καινοτομία των δημοσίων συγκοινωνιών μεγάλων αποστάσεων, αλλά, φυσικά, επέστησε και την προσοχή στους κινδύνους της.

Η τραγική σύγκρουση του αυτόνομου οχήματος της Uber και ενός πεζού στο Φοίνιξ της Αριζόνα πριν από λίγες εβδομάδες μπορεί να έχει παρόμοιο αποτέλεσμα. Να υπενθυμίσει πόσο κοντά είμαστε σε έναν κόσμο κινητικότητας χωρίς πιλότους. Ταυτόχρονα, το θανατηφόρο ατύχημα – το δεύτερο σε δύο χρόνια δοκιμών που εκτελούνται από ημιαυτόνομα και αυτόνομα οχήματα σε αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ – υπογραμμίζει τους κινδύνους που είναι εγγενείς σε πολλές νέες τεχνολογίες, όπως ακριβώς έκανε ο θάνατος του κ. Huskisson.

Η Uber, στην οποία ο συνήθως τολμηρός και θρασύς ιδρυτής Travis Kalanick έχει δώσει συγκεκριμένη φήμη, στην περίπτωση αυτή φάνηκε δεόντως ευαίσθητη. Έχει εκφράσει τη συμπάθειά της προς την οικογένεια του θύματος και ανέστειλε όλες τις δοκιμές του στόλου οχημάτων χωρίς οδηγό, ενώ διεξάγονται έρευνες για την αιτία του ατυχήματος.

Δύο άμεσα ερωτήματα πρέπει να απαντηθούν

Γιατί το όχημα και το λογισμικό του αδυνατούν να εντοπίσουν και να αποφύγουν τον πεζό; Όταν αποτύχει, γιατί ο λεγόμενος «οδηγός ασφαλείας» πίσω από το τιμόνι δεν επέμβει εγκαίρως για να αποτρέψει την τραγωδία;

Ένα ατύχημα όπως αυτό θα συνέβαινε. Οι εταιρείες τεχνολογίας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι νεοσύστατες εταιρείες, που επενδύουν δισεκατομμύρια στην ανάπτυξη αυτοματοποιημένων συστημάτων πληροφορικής για να αντικαταστήσουν τους ανθρώπινους οδηγούς, ίσως ήλπιζαν ότι η τεχνολογία τους δε θα αντιμετώπιζε τέτοια προβλήματα τόσο νωρίς. Σε ένα πολύ πρώιμο στάδιο δημιουργούνται θεμελιώδη ζητήματα σχετικά με το πότε είναι ασφαλές να επιτρέπονται ρομπότ αυτού του είδους.

Πέρυσι, περίπου 1.3 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε οδικά ατυχήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Υπολογίζοντας κατά προσέγγιση, από την εποχή που τα αυτοκίνητα εφευρέθηκαν και δεν υπήρχαν σχετικά δεδομένα, περίπου 50 εκατομμύρια άνθρωποι μπορεί να έχουν χάσει τη ζωή τους σε ατυχήματα. Υποθετικά, τα αυτόνομα οχήματα που λειτουργούν με ηλεκτρονικούς υπολογιστές πρέπει να έχουν πολύ καλύτερα ποσοστά. Ενώ δεν μπορεί ποτέ να είναι 100% ασφαλή, δεν θα μεθύσουν, δε θα αποσπάται την προσοχή τους, ούτε θα αποκοιμηθούν. Δεν είναι ωστόσο ακόμα σαφές, πώς θα αλληλεπιδράσουν στον δρόμο με ανθρώπους που θα είναι αυτοί μεθυσμένοι, απρόσεκτοι ή αποκοιμισμένοι. Επίσης, δεν υπάρχουν ακόμη επαρκείς γνώσεις σχετικά με τις συνέπειες για την ασφάλεια των ανθρώπων που αλληλεπιδρούν με αυτοματοποιημένα συστήματα. Το ατύχημα του Φοίνιξ το υπογραμμίζει και αυτό.

 Η ασφάλεια μπορεί ακόμα να εμφανιστεί ως το πιο πειστικό επιχείρημα αυτής της νέας τεχνολογίας

Δεν είναι όμως ο κύριος λόγος για τον οποίο τουλάχιστον 18 εταιρείες επενδύουν δισεκατομμύρια για την ανάπτυξή τους. Όπως επεσήμανε και ο κ. Kalanick στο παρελθόν, αυτό αφορά τη μείωση του κόστους και την αύξηση της παραγωγικότητας, αφού ξεφορτώνεται τον «τύπο στο αυτοκίνητο». Την ημέρα που η αυτόνομη οδήγηση θα αντικαταστήσει την κλασική οδήγηση, εκατομμύρια οδηγών θα χάσουν τη δουλειά τους στον κόσμο. Αυτό θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη όταν σταθμίζονται τα υπέρ και τα κατά αυτής της τεχνολογίας για την κοινωνία.

Πόσο ασφαλή είναι τα αυτόνομα αυτοκίνητα σήμερα;

Αυτόνομα αυτοκίνητα και ασφάλεια

 

Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει πρωτίστως να επανεξετάσουν τη δεοντολογία που επιτρέπει σε μια εν εξελίξει τεχνολογία να δοκιμαστεί δημοσίως. Ορισμένες δοκιμές στον πραγματικό κόσμο είναι απαραίτητες προκειμένου να βελτιωθεί η ασφάλεια αυτών των οχημάτων. Οι υποστηρικτές των αυτόνομων οχημάτων πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζουν τον τρόπο που λειτουργεί η τεχνολογία. Πρέπει επίσης να γνωρίζουν για ποιό λόγο μπορεί κάτι να πάει στραβά. Εάν αυτό καθυστερήσει την ημέρα που τα ανθρώπινα χέρια δεν χρειάζονται πλέον στο τιμόνι, … ας είναι.

Η  οδήγηση με αυτόνομα οχήματα είναι πλέον γεγονός και αφορά όσους ενδιαφέρονται για τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο του αυτοκινήτου.

Στην Autopass μας ενδιαφέρουν όλα τα θέματα και οι τεχνολογικές εξελίξεις γύρω από την ασφάλεια των οχημάτων. Η σωστή συμπεριφορά των οχημάτων είναι προτεραιότητα σε εμάς.

Πηγή: Financial Times, www.ft.com